Beste Reynaertlezer, De eerste Reynaert van de 22 ste jaargang is in je brievenbus beland. Zoals elk jaar vroegen we ons af“Doen we verder? Hebben we genoeg sponsors?” Na heel wat straatlopen om de advertenties op te halen,puzzelwerk van de secretaris,redactioneel werk van de verschillende medewerkers,is de klus geklaard en staat de redactie klaar om jullie over kleine en grote feiten te berichten. Je zal merken dat er toch weer wat veranderd is aan je vertrouwde Reynaert. Naast informatie over de verschillende verenigingen en raden zal je in elke uitgave een bijdrage vinden,geschreven door en voor de jeugd van Belsele. Leg deze Reynaert dan ook op de ontbijttafel van je zoon- of dochterlief. Moedig hen aan om aan een of andere activiteit deel te nemen. Er roert entwat in Belsele! Er roert ook elders wat. Op het wereldtoneel blijft de situatie in het Midden Oosten ons zorgen baren. In Irak zijn,sinds het beëindigen van de oorlog,al meer soldaten gesneuveld dan tijdens de vijandelijkheden zelf. De Amerikaanse troepen slagen er maar niet in om de rust te doen weer keren. Elke dag bereiken ons berichten over bomaanslagen. Nu worden vooral de Irakezen,die samenwerken met de Amerikanen,geviseerd. Collaboratie werd dat bij ons 50 jaar geleden genoemd. Wij weten waartoe dit leidt. In Madrid heeft men pas de laatste doden van een bloedige aanslag begraven. 202 mensen verloren het leven. Spanje en de regering van premier Aznar betaalden een zware tol voor de deelname aan de inval in Irak. De nieuwe Spaanse regering wil de aanwezigheid van de Spaanse troepen in Irak herbekijken. Dit zorgt voor zenuwachtigheid in Washington en Londen. In Israël werd de gezaghebbende Hamasleider,sjeik Jassin,op bevel van premier Sharon uitgeschakeld. “De poorten van de hel staan open”,reageerden de Palestijnen woedend. Iedereen verwacht nieuwe en bloedige bomaanslagen. En weer zullen de gewone mensen de dupe zijn. Tijdens het voorbije weekeinde kwam in Raversijde(Oostende)de regering bijeen om een pakket maatregelen te nemen die onze levenskwaliteit moeten verbeteren. Commentatoren van verschillende kranten hebben zich gematigd positief uitgelaten over al deze besluiten. Spijtig is wat beslist is,nog niet echt beslist. We moeten wachten voor ze uitgewerkt zijn. Veel beslissingen krijgen pas effect op lange termijn. Ondertussen heeft de verkiezingskoorts bij de meeste politici toegeslagen. Peilingen beloven de enen de hemel op aarde,anderen verliezen hun pole position. In de verschillende partijhoofdkwartieren wordt de laatste hand gelegd aan de verkiezings-lijsten. De beste mensen op de beste plaats. De stemmentrekkers op kop,of ze nu gaan zetelen of niet. De kiezer ziet dit alles gebeuren en denkt er het zijne van. Waar het echter werkelijk om moet gaan,is het bestuur van Vlaanderen. Regionale verkiezingen gaan over Vlaamse bevoegdheden:onderwijs,wetenschapsbeleid,tewerkstelling,huisvesting,welzijn,cultuur,openbaar vervoer,e.a. Er is nog zoveel werk aan de winkel. Het onderwijs staat voor grote uitdagingen om zich aan te passen aan de 21ste eeuw. Het behoort vandaag tot het beste onderwijs van de wereld en moet dit ook blijven. Daarvoor is visie en vooral geld nodig. Wetenschappelijk onderzoek moet door de overheid gestimuleerd worden. Vlaanderen heeft nood aan sociale woningen. In het Waasland alleen al wachten meer dan 4000 mensen op een sociale woning. De huurwoningen zijn duur en bijna onbestaande. De Vlaamse regering moet dringend maatregelen treffen om die achterstand weg te werken. Tegelijkertijd moet men oog hebben voor de open ruimte en deze zoveel koesteren. Stadsbesturen moeten voorrang geven aan stadsinbreidingsprojecten boven de uitbreiding aan de rand van de steden. Vlaanderen heeft nood aan degelijke tewerkstellingsplannen,op maat van de Vlamingen. De breigoedsector,ooit een bloeiende nijverheid in het Waasland,incasseert de laatste jaren zware klappen. Verscheidene bedrijven sloten de deuren. Werknemers staan na jarenlange trouwe dienst op straat. Voor velen bestaat geen gouden handdruk. Overleg tussen de betrokkenen en de overheid,maatregelen om de sector te steunen en herscholing moeten voor een oplossing zorgen. Mobiliteit en openbaar vervoer zijn een zorg voor al wie dagelijks onderweg is. De grote werken aan de Antwerpse ring bezorgen vele autobestuurders en ondernemers al maandenlang hoofdpijn. Verscheidene organisaties en politieke partijen vragen een tolvrije Liefkenshoektunnel tijdens de werken. De Scheldebrug in Temse kan de grote stroom verkeer naar Brussel niet aan. Het Waasland vreest een verkeersinfarct en het openbaar vervoer is niet klaar om de verkeersstroom op te vangen. Vanuit Sint-Niklaas werd onlangs nog een stoptrein naar Antwerpen afgeschaft. Begrijpe wie kan. Daar tegenover staan de inspanningen om te komen tot grotere verkeersveiligheid met flitspalen en superboetes. De grotere pakkans en zware boetes hebben in ieder geval al geleid tot minder ongevallen en veiliger verkeer. De politie van Sint-Niklaas heeft gemerkt dat het aantal snelheidsovertredingen spectaculair daalt daar waar flitspalen staan. Beste Reynaertlezer,ik heb nog niets geschreven over welzijn,milieu en de Kyoto-normen,over jeugdbeleid en cultuur,over degelijk bestuur. Er is inderdaad nog werk aan de winkel. De Reynaertredactie houdt de vinger aan de pols. Het gaat ons immers allen aan. Wij houden je op de hoogte,geniet ondertussen van deze Reynaert en tot deze zomer.