Onbetwistbaar! “De Reynaert” wordt druk gelezen. Aan de lijve ondervonden zelfs. Ten gevolge van de vorige‘Vrije Teugel’heb ik meermaals als fervent fietser de kreet van ontmoetende lezers moeten aanhoren“houd uwen guidon maar goed vast zulle‘ze’staan ginder”! Of“kun je nog zonder handen rijden”? en dergelijke. Bij toog- en cafégesprekken betwisten sommigen het ware gebeuren van het verhaal en veronderstellen dat het louter op een verzinsel van mijnentwege gebaseerd is. Ter staving van mijn waarheid raad ik de twijfelaars aan even te rade te gaan metéén of ander Waasmunsterse veteraan,die de legendarische champetter Hoste gekend heeft. Die zal ongetwijfeld de grappige situatie beamen. Andere lezers vechten mijn enige sympathie voor‘het blauw’aan. Hiervoor heb ik ook wel een verklaring. Andermaal ben ik dan weer verplicht heel diep in het verre verleden te graven,waarbij ik ontdek dat ik ergens een sprankeltje politiebloed in de genen heb. Inderdaad,een grootoom van mij is ooit een Sint.Niklaasse champetter geweest. Blijkbaar was het ook‘nen goeien’,tenminste als je het verhaal,dat ik hem steeds heb horen vertellen,mag geloven. Het was in de periode tussen de twee wereldoorlogen in. In een beurtrol diende mijn grootoom Pol verdoken op wacht te staan achter de Sint.Nicolaaskerk(‘d’aakeirk’)om de‘kerkzekers’(nu zijn dat wildplassers)te snappen. Op een keer werd oom Pol op het matje bij de commissaris geroepen. De disciplinaire commissaris stelde de vraag:“Vandermeulen hoe komt het toch dat je nooit een‘pisser’te pakken hebt,terwijl jouw collega’s daar tientallen processen opmaken”? “Wel,commissaris” antwoordde oom Pol,“als ik iemand aanstalten zie maken om tegen de kerk te gaan plassen(‘pissen’zal hij wel gezegd hebben)schiet ik er mij naar toe en zeg hem‘vriend je weet toch dat dat hier niet mag’? Die man pakt in en er gebeurt niets! Mijn collega’s daarentegen laten ze eerst stroelen en schrijven ze dan op. Nu is mijn vraag aan U commissaris. Wie doet er nu het meest goed. Ik voorkom het kwaad terwijl de andere champetters eerst het kwaad laten gebeuren”? “Eruit Vandermeulen”! zal de commissaris vermoedelijk geroepen hebben. Het vervolg van het verhaal is dat mijn grootoom van de‘piskarwei’verlost was. Nooit heeft hij nog daar op wacht moeten staan. Wellicht op aanraden van de stadsontvanger,die aan champetter Vandermeulen maar weinig‘deugd’beleefde. Achteraf is gebleken dat de oorlog tussen de‘pissers’en politie gewonnen werd door de‘sproeiers’. Ouderen onder de lezers zullen zich wel herinneren dat achter de hoofdkerk een rij piscines werd aangebracht in chique blauwen arduin met heel hoge scheidingen. Zelfs aan de Nieuwe Kerk(O.L.Vrouwkerk)werd er een ronde ijzeren groene openbare plasgelegenheid ingericht. Helaas! Deze nostalgische maar toch wel praktische‘monumenten’zijn verdwenen. Zelfs bij de markt- stads- en dorpshernieuwingen zijn blijkbaar geen openbare toiletten voorzien. Misschien is dit wel een tip voor de programmaschrijvers van de politieke partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006. Openbare toiletten zowel voor dames als voor heren,eventueel tegen betaling van een‘plastaks’,met gratis kaart voor 60-plasplussers. In afwachting doen het,wij mannen,maar‘in’t zwart’of‘in’t wild’! Als de watersnood het hoogst is,is er hier of daar wel een boom of struik nabij! Liefst niet tegen een kerk of ander gebouw,want dat mag niet van mijn brave grootoom-champetter Pol.