DOEL:dit project heeft de bedoeling om een confrontatie aan te gaan tussen kinderen uit Belsele en Akil Samdi(Haiti). Wij gaan ervan uit dat kunst door kinderen universeel is wanneer de welvaartsvoorwaarden om te leven,te werken en creatief te zijn(relatief)dezelfde zijn. Door jarenlange inzet en verwezenlijkingen van Jeannine in Akil Samdi,op vlak van kleuteronderwijs en lagere school,willen wij bewijzen dat de kinderen uit Akil Samdi ook in staat zijn om kunstwerkjes te creëren met bescheiden middelen. GEGEVENS JEANNINE DE BELEYR: Jeannine De Beleyr leeft al meer dan 12 jaar in het dorp Akil Samdi. In Akil is leven niet eenvoudig,men overleeft er en dat doet Jeannine samen met de armste bevolking van het noordelijk halfrond. Het dorp is gelegen aan de voet van een wilde bergketen enerzijds en anderzijds grenst het aan de savanne richting Oceaan. De wegen zijn niet verhard. Ze trotseert er“geweldloos” het politieke geweld dat er op dit ogenblik heerst…De chaos op politieke vlak is en blijft onvoorspelbaar gevaarlijk. Structurele hulp wordt van overal beloofd maar juist door die chaos kan er niets echt gerealiseerd worden vanuit ministeries,kamers en senaat…De blinde terreur die er heerst onder de verschillende clans van ex-militairen,rebellen,bandieten en pro- en contra-Aristide-bendes wordt met lede ogen gevolgd door de wereldpers,maar er gebeurt te weinig ernstige tussenkomst van hen die daarvoor de bevoegdheid kregen… Jeannine voert met hart en ziel strijd tegen armoede en ziekte en analfabetisme. De dorpsbewoners weten wat ze aan haar hebben. Ze brengt een vrouw doorheen een moeilijke bevalling naar het hospitaal,ze zoekt onophoudelijk geld voor een studiebeurs,ze koopt medicatie tegen malaria,tyfus,…Ze bezoekt de armsten in het dorp en in de bergen en tracht hen te helpen,te troosten…Ze bouwt en timmert aan haar schooltje…Het personeel wordt er persoonlijk opgeleid door Jeannine en geven zo de fakkel door… Haar project helpt de vrouwen vooruit. Ze krijgen cursussen op alle mogelijke vlakken om,in vele gevallen,als alleenstaande vrouw verder te kunnen in het leven op een waardige manier… Ze ondersteunt er de socio-culturele initiatieven…In het dorp Akil Samdi en de buurdorpen zullen ze het geweten hebben. Het educatief centrum“Ti Soley Leve” is in volle aanbouw. In dit centrum,waar nog volop gemetseld en getimmerd wordt,zal de volwassenen vorming zijn plaats krijgen… Ze strijd met ongelijke wapens tegen het natuurgeweld en de erosie die het eiland teistert…Ook Haiti wordt soms zwaar getroffen door orkanen en overstromingen… Meer gegevens op www.akilsamdi.info HET PROJECT: In haar schooltje heeft Jeannine kleutertjes en kinderen van het eerste,tweede en derde jaar van lagere school de opdracht gegeven om een impressie(met penseel en verf en andere middelen)te geven over verschillende onderwerpen. Hieruit heeft zij de twaalf mooiste werkjes geselecteerd en deze zomer meegebracht. Terwijl de kinderen hun opdracht uitvoerden,werden ze gefilmd en gefotografeerd door Jan Bierkens(deze kersverse fotograaf,hoger onderwijs,heeft bij zijn thuiskomst uit Haiti een dubbele pagina gekregen in de Standaard met fotomateriaal vanuit Akil Samdi!!)In Belsele krijgen de kinderen van de twee basisscholen dezelfde opdracht. Elke school selecteert de zes beste werkjes en deze worden samengebracht op een tentoonstelling in het gemeentehuis te Belsele tijdens de 11.11.11-jaarmarkt. (11,12,13 november 2006) Aangezien de beide scholen in het verleden al flink hebben meegewerkt aan het ontwikkelingsproject van Jeannine,krijgen de kinderen van anno 2006 een echte“feedback”. De niet geselecteerde werken van de andere kinderen krijgen een plaats op een tweede tentoonstellingslocatie in‘de Kouter’. Deze manier van werken zal in de toekomst worden gebruikt in heel wat andere basisscholen om het ontwikkelingsproject van Jeannine te duiden. Het project in Belsele is dus een primeur over deze interactieve manier van werken. De bedoeling is dat de 12 werkjes opgestuurd worden naar Haiti,waarbij de kinderen ginder kennis kunnen maken met het resultaat van hier. Dit kan in een verder stadium uitgroeien tot uitwisselingen via het internet,want de wereld staat ginder op dit vlak ook niet stil. ONDERWERPEN voor de kunstwerkjes:ananas,vlieger,moto,camion,strijken,markt,banaan,snoep,kasav(plat brood van de maniokwortel),karnaval,autobus,zelfportret. Wil je meer weten over betekenis en interpretatie van deze kunstwerken? kom tijdens het 11.11.11-weekend langs in het gemeentehuis en op‘de Kouter’. Onze kinderen leren door dergelijke initiatieven hoe kinderen leven en denken aan de andere kant van de oceaan.