We kennen hem allemaal,schalks lachend bij pot en pint,de schrijver van De Vrije Teugel. Waar haalt hij zijn goedlachse gezellige praat vandaan? Sommigen moeten eerst een pint gedronken hebben om het te kunnen zeggen,maar bij de Arnold schijnt dat niet waar te zijn:t Zit in de man:geërfd,van kleins af een gewoonte,of zou de miswijn er iets mee te maken hebben? Hij kan’t weten. Wij moeten het raden. Vandaag,rustig op mijn gemak,vallen mijn ogen op de almanak:16 augustus 2007,donderdag,H. Stefaan van Hongarije(+1038)Koning? Bisschop? Weldoener? Martelaar?…onbelangrijk bij wat er verder te lezen staat. “Heilige ARNOLD” Dat zal toch den Arnold niet zijn zeker? Opnieuw:Heilige Arnold van Tiegem. Neen,’t is hem niet,niet van Tiegem,…van Belsele is hij. ’t Had gekund…misdienaar,KWB-er,OKRAaier…En,ik lees verder:patroon van de brouwers. Dat trekt weer mijn aandacht:patroon van de brouwers,zeker vriend van de brouwers. Een appel valt nooit ver van de boom,zo de vader zo de zoon,diens brood men eet diens woord men spreekt… Over brouwers heb ik den Arnold nog nooit horen klagen….en wat hij allemaal schrijft voor Belsele? Zou dat ook brouwen zijn? H. Arnold van Tiegem…patroon van de brouwers. En op de achterkant nog het een en“t ander…. (ik citeer letterlijk:) Heilige ARNOLD. Volgens onnaspeurbare legendes zou de Heilige Arnold van Oudenburg stammen uit een familie die het bierbrouwen beoefende. Ook zou hij tijdens een pestepidemie bedorven bier weer“gezond” gemaakt hebben door met zijn staf in de bierkuip te roeren! Hij zou zelf de mensen ertoe aangespoord hebben bier te drinken in plaats van besmet water. Later evolueerden de bierbrouwers tot een krachtig en machtig gilde. Een bestaande heilige,ridder en bisschop,Arnold van Oudenburg,of Aernout van Tiegem,werd,geruisloos hun patroon. (Dom Arnold Smits O.S.B.) Neen’t is den Arnold niet,maar toch…geruisloos kan er veel gebeuren…Heeft hij hier en daar ook al eens bedorven bier“gezond” gemaakt? Met zijn staf in de bierkuip geroerd? Aangespoord tot bier drinken i.p.v; water? en…tussen pot en pint die“Vrije Teugel” gebrouwd? Arnold van Tiegem? Arnold van Oudenburg? En den Arnold van Belsele? Zouden de brouwers akkoord gaan? Teksten brouwen is toch ook brouwen?… Omer! Omer!…Ja! Ik kom! .Wad is’t? Zet de petetten ies af!... Djuu niet aan gepeinsd.